Woman doing yoga on jetty

Yoga Schema 2021

YogaSöndag den 21/3 med Ana Trallero

 

Kom och njut en söndag morgon 9:30 med Ana Traller. Hon kommer köra något som heter Hatha yoga. Hatha Yoga för dig som är nybörjare eller för dig med tidigare erfarenhet. Gå djupare och låt dig inspireras av hur du utför rörelserna. Du mår bra genom andning och rörelser. Andingen löser spänningar och gör kroppen rörligare o smidigare.
Klassisk Hatha Yoga är inriktad på en djup avslappning och meditation. 90 min klass som vi praktiserar asanas (övningar), pranayama (andningsövningar), Yoga Nidra (avslapping)och meditation.
Pris 200 kr
Datum Söndag 21/3
Ändast 8 platser så boka nu.
anmälan görs till agneta@fhz.se eller fridenshalsa@gmail.com

SCHEMA FÖR VECKAN

Måndagar – 19:00 Nybörjar HATHAYOGA 90 min efterföljs av 30 min Yoga Nidra, Start 8 feb 2021. 5 ggr 1300kr för hela paketet.

Tisdagar VIRYA YOGA Fort/Nybörj Start 2 19 Januari  kl 18:00-19:00 10 ggr 2000 kr

Onsdagar KUNDALINI YOGA – 19:00 Kundalini start 20 januari.

Torsdagar MEDIYOGA 75 Min 19:00 start 4 feb YOGA NIDRA 45 min start 4 feb 20:30 -21:30

Kurs: Viryayoga
Lärare: Agneta Wennerbo

Viryayoga förenar det bästa från två världar. De kunskapsbaserade, systematiska västerländska perspektiven samsas med det holistiska och andliga österländska. Inom Viryayoga är vi intresserade av hur kroppen fungerar, hur leder och muskler böjs, sträcks och ansträngs. Men vi är också övertygade om att det inre är minst lika viktigt och hur yogans urgamla läror kan göra oss nutida människor gladare, lugnare och mer harmoniska. Vi bryr oss både om ligament och de stora livsfrågorna. Ordet virya betyder kraft, energi och entusiasm på sanskrit. Viryayoga både ger och är exakt det. Du lär dig säker yoga bygger upp muskler, och du kommer ner i djup avslappning.

Kursstart: Start 19 januari 2021
Pris: 2000 kr 10 ggr, missar du någon gång har du möjlighet att ta igen två gånger hos de andra yogaformerna i mån om plats och under samma termin.
Anmälan: Fridens

 

Kurs: Mediyoga
Lärare: ANNE NINNAS

MediYoga är en terapeutisk yogaform som är lugn, mjuk och inkännande och passar dig som inte är ute efter att stå på huvudet. Vi har fokus på andningen och med enkla rörelser kommer vi åt djupt liggande spänningar och får igång flöden och cirkulation i kroppen. I slutet av varje pass följer en lite längre vila och meditation.

Du behöver inga förkunskaper och kan när som helst hoppa på kursen. Den passar lika bra för nybörjaren som för den mer avancerade utövaren. Vid behov går det även bra att sitta på pall eller stol när du utövar MediYoga.

Om du missar något tillfälle har du möjlighet att ta igen två gånger hos någon av de andra yogaformerna, i mån av plats och under samma termin. I annat fall kan du även ta igen hos Phoenix Academy i Tyresö, i mån av plats: phoenixacademy.se

För att reservera plats betalar du 500kr eller så kan du betala hela avgiften på en gång. Vi har begränsat antal platser och kommer att vara en liten grupp, så anmäl dig i god tid!

Ser fram emot att träffa dig! 😊

Kursstart: FEB  4 2021
Pris: 2000 kr, missar du någon gång har du möjlighet att ta igen två gånger hos de andra yogaformerna i mån om plats och under samma termin.
ANMÄLAN  till Anne Ninnas via mail till info@phoenixacademy.se eller via Bokadirekt.se där du söker på Anne Ninnas eller Phoenix Academy. Du kan välja att betala kursavgiften via Swish: 123 265 61 89, Bankgiro: 5023-3519 eller Klarna om du går via Bokadirekt.

Kurs: Yoga Nidra
Lärare: Anne Ninnas

Yoga Nidra är en form av guidad djupavslappning, som ibland kallas yogisk sömn, eftersom Nidra betyder sömn på Sanskrit. Men det är inte meningen att du ska sova, utan du är i ett tillstånd mellan sömn och vakenhet och det är mycket återhämtande för både kropp och sinne. Det är en enkel, men kraftfull praktik som leder till fysisk, mental och emotionell avslappning och som hjälper dig att släppa på spänningar. Den är extra bra vid stress och stressrelaterade besvär.

Du behöver inga förkunskaper och kan när som helst hoppa på kursen. Du kan välja mellan att ta del av den på plats hos Fridens eller Online (min röst). Det är ett mycket bra komplement om du tex har svårt att somna på kvällen, så lägg dig tillrätta för att efter passet glida över i sömn om det är läge för det.

Kursstart: tors den 4/2 kl 20:30
Pris: 1500 för 10 ggr á 45 min på plats hos Fridens. Om du väljer att vara med Online är priset 1000kr för 10ggr och du tar då del av ljudet från min röst när jag guidar dig.

Om du missar något tillfälle har du möjlighet att ta igen två gånger hos någon av de andra yogaformerna, i mån av plats och under samma termin. I annat fall kan du även ta igen hos Phoenix Academy i Tyresö, i mån av plats: phoenixacademy.se

Anmälan till Anne Ninnas info@phoenixacademy.se eller via Bokadirekt.se där du söker på Anne Ninnas eller Phoenix Academy. Du kan välja att betala kursavgiften via Swish: 123 265 61 89, Bankgiro: 5023-3519 eller Klarna om du går via Bokadirekt.

För att reservera plats betalar du 500kr eller så betalar du hela avgiften på en gång. Vi har begränsat antal platser och kommer att vara en liten grupp, så anmäl dig i god tid!

Ser fram emot att träffa dig! 😊

Kurs: Kundaliniyoga
Lärare: Narayan Ardas Kaur (Lena Johansson de Chateau)

Kundaliniyoga, nybörjare/fortsättning
Onsdagar kl. 19-20.30
16 ggr, kursstart 20 januari 2021 (ingen klass 3/3, 31/3)
Kostnad: 3040 kr, drop-in i mån av plats (föranmälan krävs): 210 kr
Lärare: Lena Johansson de Chateau / Narayan Ardas Kaur
.
Anmälan till Lena Johansson de Chateau, lena.johansson.dechateau@gmail.com eller till Fridens.
Kursavgift betalas till bankkonto 9159 742 125 3 eller via Swish 0709 991233.
 

Anmälan gäller med betald kursavgift. Begränsat antal platser – anmäl dig i god tid!

Kurs: Sivananda traditionell Hatha
Lärare: Agneta Rickardsson

Kurstart 1 feb kl 19:00 90 min Pris  900 kr 5 ggr, följs av 20:30 30 min Yoga Nidra 500 kr Paket 1300 Anmälan Genom maila agneta@fhz.se eller fridenhalsa@gmail.com

Sivananda traditionell Hatha
Sivananda Hatha yoga är en traditionell yogaform med ett holistiskt perspektiv grundad av läkaren Sri Swami
Sivananda. Den har fem grundstenar: kroppsövningar (asana), andningstekniker (pranayama), avslappning
(savasana), näring (maten vi äter), positivt tänkande och meditation (vedanta och dhyana). Denna yoga passar både
nybörjaren och den vane. Varje möte med din kropp och ditt andetag på mattan har samma struktur och du lär dig
snabbt. Om du tidigare inte gjort yoga eller det var länge sedan finns det en möjlighet att, börja med tre introklasser,
ett miniretreat i januari.
Varje pass har samma grundstruktur – det startar med en avspänning och pranayama, andningsövningar som hjälper
hjärnan att balansera och ger fokus till andetaget som är en viktig del under hela passet. Sedan följer solhälsningar
som uppvärmning för hela kroppen. Därefter följer 12 grundpositioner, asanas som både kan varieras och
kompletteras. Här ingår framåt- och bakåtböjningar, vridningar och upp- och nervända ställningar, som alla hålls 30
sekunder eller längre för att hinna bli medveten om kropp, tankar och känslor. De olika asanas gör lederna smidiga,
stärker muskler och aktiverar hela kroppen – andetaget utvecklas, ger ökad koncentrationen och fokus. Allt avslutas
med en metodiskt ledd avslappning som ger vila och släpper stress. Det positiva tänkandet och meditationen kan
också minska stress och kan stärka självförtroendet.
Kanske kommer du att känna dig trygg i skulderstående, upptäcka att du kan mer än du tror och förstå att det du kan
räcker.
”Hatha yoga gör jag några gånger i veckan. Ibland ett 90 minuters pass, ibland kortare. Jag bor lugnt i mina andetag
även när jag gör utmanande övningar och jag accepterar att vissa dagar känner jag mig stel och saknar styrka, andra
är jag välkoordinerad stark och flexibel. ”Agneta Rickardsson december 2020
 k