Woman doing yoga on jetty

Yoga Schema 2019

Vårens Schema 2019

NU BÖRJAR VI NYA GRUPPER

  • Måndagar 19:00 MEDI Yoga start 1 April
  • Tisdagar 19:00 -20:30 Vinyasa Flow Virya  Nybörjare NY START  23 April
  • Tisdagar 17:15-18:45 Vinyasa Flow Viryayoga Fortsättning (Agneta Wennerbo) NY START 23 April
  • Ondagar 19:00-20:30 Kundalni (Lena Johansson Dechateau), start 16 januari 15 ggr
  • Torsdagar 19:00 Hathayoga kl 19:00 start 22 april 5 ggr 900kr
  • Söndagar 18:00-19:30 Yin Yoga (Beatrice) start en ny kurs 26/5 2019 5 ggr slut den 30 jun

Virya Yoga

Viryayoga förenar det bästa från två världar. De kunskapsbaserade, systematiska västerländska perspektiven samsas med det holistiska och andliga österländska. Inom Viryayoga är vi intresserade av hur kroppen fungerar, hur leder och muskler böjs, sträcks och ansträngs. Men vi är också övertygade om att det inre är minst lika viktigt och hur yogans urgamla läror kan göra oss nutida människor gladare, lugnare och mer harmoniska. Vi bryr oss både om ligament och de stora livsfrågorna. Ordet virya betyder kraft, energi och entusiasm på sanskrit. Viryayoga både ger och är exakt det.

Kundalini Yoga

Många kundaliniyoga-övningar är resultatinriktade. Genom att regelbundet utöva yoga kan du öka ditt medvetande och påverka din livsstil, dina handlingar och känslolägen. Du blir mer balanserad, fokuserad och får ökad självinsikt och livsglädje.
 När vi arbetar med blockeringar och går igenom motstånd, kroppsliga såväl som mentala, kan vi uppleva att ’det lossnar’ och vi känner oss glada, energiska och starka!

Kundaliniyogan är en yoga för alla. Du gör yoga efter dina egna förutsättningar. I yogan finns inga rätt eller fel. Välkommen precis som du är!

Medicinsk yoga

Mediyoga  är en medicinsk och terapeutisk yoga som används i svensk sjukvård. Det är en lugn och djupgående yoga, som alla kan göra . Det långa djupa yogiska andetaget är grunden i Mediyoga. Passen består av enkla, inkännande rörelser, långa djupa andetag i takt med rörelserna,  därefter en djupavslappning och som avslutning alltid en meditation. Du kommer att känna hur musklerna slappnar av,  hur lugnet infinner sig och du hittar en inre balans att ta med dig i vardagen. Passen går mycket bra att utföra sittandes på stol, och om det behövs, modifierar vi rörelserna så att det passar just dig. MediYogan har visat sig ha tydliga mätbara effekter på ökad hälsa och välbefinnande och hjälper dessutom mot en rad besvär och har bevisad effekt på: Hjärt/kärl-besvär, stress/utbrändhet, huvudvärk/migrän, rygg- och nackbesvär, övergångsbesvär, sömnproblem mm

Yin yoga

Yinyoga  är passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.