yoga-hatha

Sivananda Hatha Yoga

Sivananda traditionell Hatha Yoga Måndag 19.00 – 20.30 Sivananda Hatha yoga är en traditionell yogaform med ett holistiskt perspektiv grundad av läkaren Sri Swami Sivananda. Den har fem grundstenar: kroppsövningar (asana), andningstekniker (pranayama), avslappning (savasana), näring (maten vi äter), positivt tänkande och meditation (vedanta och dhyana). Denna yoga passar både nybörjaren och den vane. Varje möte med din kropp och ditt andetag på mattan har samma struktur och du lär dig snabbt. Om du tidigare inte gjort yoga eller det var länge sedan finns det en möjlighet att, börja med tre introklasser, ett miniretreat i mellandagarna. Varje pass har samma grundstruktur – det startar med en avspänning och pranayama, andningsövningar som hjälper hjärnan att balansera och ger fokus till andetaget som är en viktig del under hela passet. Sedan följer solhälsningar som uppvärmning för hela kroppen. Därefter följer 12 grundpositioner, asanas som både kan varieras och kompletteras. Här ingår framåt- och bakåtböjningar, vridningar och upp- och nervända ställningar, som alla hålls 30 sekunder eller längre för att hinna bli medveten om kropp, tankar och känslor. De olika asanas gör lederna smidiga, stärker muskler och aktiverar hela kroppen – andetaget utvecklas, ger ökad koncentrationen och fokus. Allt avslutas med en metodiskt ledd avslappning som ger vila och släpper stress. Det positiva tänkandet och meditationen kan också minska stress och kan stärka självförtroendet. Kanske kommer du att känna dig trygg i skulderstående, upptäcka att du kan mer än du tror och förstå att det du kan räcker. ”Hatha yoga gör jag några gånger i veckan. Ibland ett 90 minuters pass, ibland kortare. Jag bor lugnt i mina andetag även när jag gör utmanande övningar och jag accepterar att vissa dagar känner jag mig stel och saknar styrka, andra är jag välkoordinerad stark och flexibel. ”Agneta Rickardsson december 2020